teaching-1700x956

آموزش آنلاین

آموزش آنلاین یکی از زیرشاخه‌های نوین در آموزش از راه دور است که طی سال‌های اخیر با ایجاد تعطیلی‌های متعدد بیشترین کاربر را در مراکز آموزشی داشته است. همراه با پیشرفت فناوری و ورود آن به زندگی بشر و هم چنین استفاده متداول از وسایل دیجیتال و هوشمند موجب شد تا تغییروتحول چشمگیری در صنعت آموزش رخ دهد و آموزش آنلاین مشابه با سرتاسر دنیا عنوان یکی از تکنیک‌های یادگیری با قابلیت‌های فراوان به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای آموزش سنتی معرفی شود. شاید این سؤال برای شما هم پیش آید که آموزش آنلاین همان یادگیری آنلاین است و چه مزیت‌هایی به همراه دارد؟

آموزش آنلاین

 

سیستم آموزش آنلاین چیست ؟!

آموزش آنلاین از جمله شیوه‌های یادگیری و کسب مهارت و دانش بر پایه استفاده از وسایل الکترونیکی مانند لپ‌تاپ، تلفن همراه، تبلت و… در بستر اینترنت است. ایجاد امکان تعامل دوسویه با میزان انعطاف‌پذیری بالا که مربیان و فراگیران این اجازه را می‌دهد به یکدیگر دسترسی داشته باشند و در محیطی کارآمد مهارت‌های لازم را به دست آورند. در حالت کلی رقیب سرسخت برای آموزش‌های سنتی که امروزه موردتوجه تعداد بسیاری از فراگیرانی که قادر به حضور فیزیکی نیستند، قرار گرفته است.

همان طور که گفته شد محبوبیت استفاده از اینترنت به عنوان یک منبع آموزشی بسیار قوی در شیوه‌های آموزشی، رو به افزایش است. به گونه‌ای که در حال حاضر بسیاری از دانشجویان می‌توانند در هر نقطه از دنیا که باشند، از خدمات آموزش آنلاین مراکز آموزشی مشهور و دانشگاه‌های معتبر استفاده کنند. علاوه بر آن، سرعت، امنیت و پیشرفت تکنولوژی و فناوری موجب می‌شود تا اکثر مشاغل در حوزه‌های مختلف آموزش کسب و کار خود، نرم‌افزار‌های آموزش مجازی LMS را به‌کار گیرند.

 

دلایل اهمیت استفاده از آموزش آنلاین

 آموزش و یادگیری دو مقوله جدایی ناپذیر از یکدیگر هستند که در دهه‌های مختلف به شیوه‌های گوناگون ارائه می‌شوند. تا قبل از شروع اپیدمی کرونا و حضور افراد در خانه‌ها برای مدت طولانی، استفاده از شیوه‌های نوین آموزش آنلاین با به کار بردن دستگاه‌های الکترونیکی و دیجیتال چندان مرسوم و مورد اهمیت نبود.

 ایجاد تغییر ناگهانی در سیستم آموزشی کشور و قرار گرفتن مراکز آموزشی و مؤسسات در مسیر جدید باعث شد تا آموزش آنلاین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شود به نحوی که توانست برای تعداد بسیاری از مدرسین شیوه‌های سنتی چالش‌های متعددی را به همراه داشته باشد. هرچند این موضوع به عنوان یکی از معایب شیوه یادگیری از راه دور و تشکیل کلاس‌های مجازی با

بروز تغییر بوده است؛ اما قابلیت‌ها و مزایای آموزش آنلاین موجب شد تا بتواند در بین مؤسسات آموزشی، مربیان و فراگیران جایگاه خاصی را به خود اختصاص دهد.

 فردی را تصور کنید که برای تحصیل و کسب مهارت لازم است به شهر یا کشور دیگری سفر کند و جدای از پذیرفتن شرایط سخت زندگی در شرایط پیش آمده باید هزینه‌های گزافی را برای سپری کردن زندگی پرداخت کند. آموزش آنلاین بدون داشتن حضور فیزیکی در مکان مقصد از جمله راهکار‌های خروج از استرس و نگرانی این شرایط برای افراد است که در سرتاسر دنیا به کار برده می‌شود.

 قابلیت‌های گرفته شده نه تنها برای دانشجویان و فراگیران بلکه برای مربیان و اساتید نیز اهمیت دارد. تجربه کسب مهارت و دانش در هر زمان و مکان دلخواه با استفاده از وسایل الکترونیکی و دیجیتال لذت بخش خواهد بود.

سیستم آموزش آنلاین

 

سایر مفاهیم آموزش آنلاین

 آموزش آنلاین روش مدرن و نوین در صنعت آموزش است که در قالب مفاهیم دیگر از جمله موارد زیر ارائه می‌شود:

آموزش آنلاین

یکی از تکنیک‌های آموزشی که ترکیبی از آموزش الکترونیکی و سنتی باشد. در واقع در این روش با استفاده از ابزار‌های خاصی مانند نرم‌افزار‌های تشکیل کلاس مثل ادوبی کانکت، بیگ بلوباتن و… می‌توانید آموزش خود را در بستر اینترنت اجرا کنید

آموزش الکترونیکی

این شیوه نوین آموزشی با استفاده از ابزار‌های دیجیتال و الکترونیکی با هدف در دسترس بودن افراد به منابع به صورت آسان و ارزان در هر زمان و مکانی به کار برده می‌شود. امکان تبادل نظر بین فراگیران و مربی از مشخصه‌های آن به شمار می‌رود.

آموزش از راه دور

این روش به عنوان مترادفی برای آموزش آنلاین شناخته می‌شود که در ابتدا به منظور جذب فراگیران و دانش‌آموزان معرفی شد. به عنوان مثال بهره‌مندی از دوره‌های آموزش از راه دور دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی تا زمان داشتن شرایط ورود به این مراکز توسط فرد به دست آید.

آموزش ترکیبی

یکی دیگر از مفاهیم آموزش آنلاین، نوع ترکیبی آن است که در مراکز آموزشی مختلف به کار برده می‌شود. در این صورت فرد می‌تواند از تمامی آموزش‌های مجازی بدون نیاز به حضور داشتن در مکان استفاده کرده و در صورت کسب موفقیت، از تمامی مزایای یک دانشجو حضوری نیز بهره‌مند شود. بیشترین کاربرد آن برای افرادی است که از لحاظ بعد مکانی با مرکز آموزشی خود دچار چالش هستند.

ابزار‌های مورد نیاز تشکیل کلاس آنلاین

  • وسایل الکترونیکی و دیجیتال مانند لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی، تلفن همراه، تبلت
  • بهره‌مندی از اینترنت پر سرعت با میزان پهنای باند زیاد
  • ابزار‌های برقراری ارتباط مانند میکروفون، هدست و دوربین
  • نصب آخرین ورژن مرورگر‌ها مانند گوگل کروم و موزیلا

مزایا آموزش آنلاین

 

مزایای آموزش آنلاین

  • سرعت بالا و کارایی خوب
  • یادگیری جذاب با استفاده کردن از رسانه‌های مختلف به منظور ایجاد انگیزه در فراگیران
  • انعطاف‌پذیری در زمان و مکان
  • ایجاد تعامل سازنده و پویا بین فراگیران و مربی
  • اثربخش بودن یادگیری با میزان بازدهی بالا با توجه به تفاوت‌های فردی بین دانش‌آموزان
  • قابلیت اجرای کنفرانس‌های آموزشی مختلف
  • افزایش دسترسی به امکانات آموزشی سراسر جهان
  • کاهش مؤثر هزینه‌ها
  • بدون حد و مرز بودن آموزش

 

معایب آموزش آنلاین

  • عدم وجود تعاملات حضوری بین استاد و دانشجو
  • بروز حواس پرتی و عدم تمرکز بر روی مطالب آموزشی
  • آسیب‌های سلامت و مشکلات فیزیکی
  • پایین بودن سرعت شبکه در برخی مناطق جغرافیایی
  • آشنا نبودن افراد با تکنولوژی و فناوری اطلاعات
  • تفاوت در میزان دسترسی افراد به کلاس آنلاین
  • بروز مشکلات در آموزش مهارت‌های علمی و کاربردی

 

مقایسه آموزش آنلاین و سنتی

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از آموزش آنلاین، امکان برگزاری دوره‌های آموزشی برای تعداد نفرات بیشتر از طریق پلتفرم‌ها است. اینکه هر فرد می‌تواند بدون محدودیت زمانی و مکانی خود از سرتاسر دنیا در دوره‌های آموزشی خاصی شرکت کند، موجب شد تا آموزش آنلاین به سرعت مورد توجه تعداد بسیاری قرار گیرد.

از این رو می‌توان در یک مقایسه اجمالی بین آموزش آنلاین و سنتی در پایان نتیجه‌گیری کرد که یادگیری مجازی می‌تواند به عنوان بهترین جایگزین برای شیوه‌های سنتی و حضوری در آینده باشد.

تفاوت آموزش آنلاین و سنتی

 

در ادامه قصد داریم تا شما را با خدمات سایت سمایاد آشنا سازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید تا از مزایای استفاده این خدمات آگاهی پیدا کنید. از جمله خدمات سامانه یادگیری سمایاد می‌توان به سامانه مدیریت یادگیری (LMS)، سرویس کلاس مجازی و ماژول‌های تکمیلی اشاره کرد.

 

نرم افزار آموزش آنلاین

 

نرم‌افزار آموزش الکترونیکی LMS چیست؟

LMS یا سامانه آموزش مجازی (مخفف Learning Management System)، درواقع نرم‌افزاری است که امکان مدیریت، گزارش دهی، بایگانی، پیگیری و برگزاری دوره‌های آموزشی مجازی و یا برنامه‌های آموزشی را فراهم آورده است. ال‌ ام اس در واقع نرم‌افزاری است که بستر را برای آموزش آنلاین فراهم می‌سازد و به طور کلی به دو بخش تقسیم می‌شود:

  • سرور که نقش آن عملکرد مرکزی نرم‌افزار است.
  • کاربر که در واقع می‌تواند ادمین، استاد یا دانشجو باشد که از طریق مرورگر‌های گوگل، موزیلا یا… وارد سیستم می‌شود.

قابلیت‌های LMS

  1. اشتراک‌گذاری محتوای آموزشی
  2. قابلیت برگزاری کلاس مجازی
  3. قابلیت برگزاری آزمون‌های آنلاین
  4. قابلیت ایجاد تالار پرسش و پاسخ
  5. قابلیت پخش ویدئو
  6. قابلیت گزارش دهی
  7. قابلیت اطلاع‌رسانی به طرق مختلف
  8. قابلیت اشتراک‌گذاری محتوای آموزشی

 

کلاس مجازی

شاید هر کدام از شما تجربه حداقل یک بار استفاده از کلاس مجازی را داشته باشید. کلاس مجازی علاوه بر اینکه می‌تواند یک لینک در فضای مجازی باشد که دانش‌آموزان و مدرسین از اقصی نقاط دنیا می‌توانند در آن شرکت کنند، بسیاری از ویژگی‌ها و قابلیت‌های کلاس حضوری همراه با ویژگی‌های جذاب‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. امروزه افراد به دلیل داشتن دغدغه‌هایی از جمله مشکلات رفت و آمد، ترافیک و صرفه‌جویی در زمان، ترجیح می‌دهند تا از آموزش آنلاین استفاده نمایند. همین امر موجب شده است تا در حال حاضر صنعت آموزش مجازی، رونق زیادی داشته باشد.

با استفاده از خدمات سمایاد شما می‌توانید کلاس مجازی خود را به بهترین شیوه اجرا نمایید. از جمله این خدمات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آموزش کامل نرم‌افزار به کاربران
  • تیم مجرب پشتیبانی در هر ساعت از شبانه روز
  • کمترین میزان قطعی به هنگام اجرای کلاس
  • امکانات کاربردی و پیشرفته در کنار راحتی کار با نرم‌افزار

کلاس مجازی

 

ماژول های تکمیلی

به طور کلی ماژول‌ها، قطعه کد‌های برنامه‌نویسی شده‌ای هستند که به وسیله آن‌ها، امکانات مختلفی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. به طور مثال قسمت ورود کاربران یک ماژول است. در حقیقت ماژول‌ها این امکان را به کاربران می‌دهند تا بتوانند بخش‌ها و امکانات جدیدی را اضافه کنند.

سیستم آموزشی سمایاد تاکنون تعداد زیادی ماژول و افزونه تکمیلی ال ام اس جهت استفاده از نرم‌افزار‌های سیستم آموزشی را در اختیار کاربران قرار داده است. از جمله ماژول‌هایی که توسط نتیدیو در اختیار کاربران قرار می‌گیرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

کلام آخر

 همراه با رشد فناوری و تکنولوژی و ورود آن‌ها به زندگی انسان‌ها، و حرکت به سمت مکانیزه و هوشمندسازی کار‌ها، صنعت آموزش نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. بروز تغییرات سازنده در سیستم آموزشی از جمله تشکیل کلاس‌های مجازی و انجام آموزش آنلاین یکی از دستاورد‌های مهم زندگی مدرن همراه با تکنولوژی است. شما می‌توانید با استفاده از آموزش آنلاین در هر مکان و هر زمانی مهارت مورد نظر خود را آموزش ببینید.

Rate this post
برچسب ها: بدون برچسب

افکارتان را باما در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد! تمامی موارد الزامی با * نشانه گزاری شده اند.