book-with-green-board-background-min (1)

مقایسه آموزش مجازی با حضوری

آموزش مجازی یا حضوری؟

آموزش مجازی یا حضوری از لحاظ هدفی که دنبال می کنند هیچ فرقی با یکدیگر ندارند. در واقع هدف از آموزش یاد دادن و یادگیری است. تفاوت اصلی این دو در نحوه ارائه مطالب می باشد. قطعا هر دوی اینها دارای مزایا و معایبی هستند. در آموزش حضوری دانش پذیر باید در روزهای مختلف و در ساعات مشخصی روانه مدرسه، دانشگاه و … شود. نکته ای که در آموزش حضوری مد نظر قرار می گیرد این است که: دانش آموز یا دانشجو جهت کسب آموزش باید در طول روز به مدرسه یا دانشگاه مراجعه کند. در آموزش مجازی می توان با مدرس ساعاتی دلخواه را تنظیم نمود، حتی در طی شب هم امکان برگزاری کلاس وجود دارد.

در روش مجازی نیازی به آماده شدن و رفتن مسیری مشخص جهت کسب آموزش نیست. در دوران های خاصی مانند دوران کرونا که امکان برگزاری کلاس به صورت حضوری وجود نداشت، روش مجازی به کمک بشر آمد. این روش به دلیل اینکه افراد از راه دور با یکدیگر در ارتباط بودند، مدرس در خانه خود به آموزش می پرداخت،  دانش پذیر هم در خانه خود پای سیستم می نشست تا درس را یاد بگیرد دیگر نگرانی بابت انتقال بیماری وجود نداشت. گاهی هم که مدرس امکان برگزاری کلاس در طول روز را نداشت می توانست در ساعت مشخصی از شب کلاس را برگزار کند. در ادامه این دو آموزش را بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم.

آموزش مجازی یا حضوری
آموزش مجازی یا حضوری بهتر است؟

آموزش حضوری چیست؟

آموزش مجازی یا حضوری هر یک دارای مزایا و معایبی هستند. در آموزش حضوری دانش پذیر در محل آموزش حاضر می شود، مدرس درس مربوطه را تدریس می کند و آنچه را که نیاز است به دانش پذیر منتقل می کند، در پایان مدرس تکالیفی را مشخص می کند تا دانش پذیر آن ها را در راستای یادگیری بهتر و تثبیت مطالب در ذهنش انجام دهد. دانش پذیر هم موظف است، پس از یادگیری با انجام تکالیفی که مدرس بر عهده او قرار داده اثبات کند که همه چیز را یاد گرفته است. در این روش از جهت اینکه مدرس و دانش پذیر هر دو رو در روی هم قرار می گیرند و مطالب آموزش داده می شود، خیال مدرس از اینکه دانش پذیر مطالب را یاد گرفته راحت است. چون در کلاس حاضر شده و مطالب را با دقت گوش داده است.

آموزش مجازی چیست؟

آموزش مجازی یا حضوری هر یک هدف مشخصی را دنبال می کنند. در آموزش مجازی دانش پذیر و مدرس هر دو پشت یک سیستم مستقر می شوند. مدرس مطالب را بیان می کند و دانش پذیر هم آن ها را گوش می دهد. برای آموزش مجازی نیاز است که بر روی سیستم مدرس و دانش پذیر تعدادی نرم افزار مخصوص نصب شود. در این روش دیگر نیازی به مراجعه به محل برگزاری کلاس نیست، نیازی هم نیست که کلاس حتما در طول روز و در ساعت مشخصی از روز برگزار گردد.

آموزش مجازی یا حضوری
آموزش مجازی چیست؟

مقایسه آموزش مجازی و حضوری

آموزش مجازی یا حضوری هر دو جهت پرورش دانش پذیر صورت می گیرد.  در واقع تنها هدف آموزش مجازی یا حضوری پرورش دانش پذیر و یاد دادن مطالب مربوطه به وی، در نهایت فرستادنش به محیط کار و … می باشد. اما این دو هر دو دارای تفاوت های بسیاری هستند که در ادامه آن ها را بیان می کنیم؛

آموزش مجازی یا حضوری
مقایسه آموزش مجازی و حضوری

مدرسه مجازی

آموزش مجازی یا حضوری در نحوه برگزاری با یکدیگر فرق دارند. در مدرسه مجازی می توان با استفاده از وسایل الکترونیک و اتصال آن ها به اینترنت داده های آموزشی لازم را دریافت نمود. تفاوت اصلی این روش با روش حضوری استفاده از وسایل مورد نیاز جهت آموزش است. در روش حضوری جهت دریافت مطالب باید کیف، کتاب، دفتر، خودکار و مداد به همراه ببرید.

 در روش مجازی وسایل مورد نیاز آموزش تبلت، موبایل و کامپیوتر می باشد. ارتباط مدرس با دانش پذیر یا به صورت صوتی است یا تصویری. در روش صوتی دانش پذیر مدرس را نمی بیند و فقط صدای وی را می شنود. این روش مناسب دروس تئوری است که صرف تدریس بیانی جهت انتقال مطالب کافی است. در روش دیگر هم اینگونه است که: مطالب به صورت ویدئو کنفرانس تدریس و به صورت فیلم و تصویر به دانش پذیر آموزش داده می شود. یک روش دیگر هم این است که هم مدرس و هم دانش پذیر می توانند از دوربین های مخصوص استفاده کنند، مدرس مطالب را مانند کلاس حضوری بر روی تخته یادداشت کند و دانش پذیر هم آن را ببیند و یاد بگیرد.

کتاب درسی بدون کاغذ

آموزش مجازی یا حضوری در نوع ارائه داده های آموزشی هم با یکدیگر تفاوت دارند. تفاوت دیگر روش مجازی و حضوری در نوع ارائه داده های آموزشی است. در روش مجازی دیگر نیازی به کتاب های متنی آماده نیست. فایل های صوتی، تصویری و متنی جای کتاب و دفتر را گرفته است. روش مجازی یک روش تکنولوژی محور می باشد. در این روش نیازی به مصرف هیچگونه کاغذی نیست. در واقع مهم ترین دلیلی که باعث می شود روش مجازی بر روش حضوری ارجحیت داشته باشد این است که: لطمه ای به محیط زیست جهت قطع درختان و تولید کاغذ وارد نمی شود.

امکان آموزش در هر زمان و در هر مکان

آموزش مجازی یا حضوری از لحاظ انعطاف پذیری هم با یکدیگر متفاوت هستند. یکی از بهترین مزیت های آموزش مجازی انعطاف پذیری آن است. یعنی این که مدرس و دانش پذیر می توانند ساعات برگزاری کلاس درس را با زندگی روتین و روزمره خود هماهنگ کنند. این روش برای دانش پذیرهایی که شاغل هستند بسیار مفید است، چرا که می توانند علاوه بر اینکه به کارهای خود برسند آموزش های لازم خود را هم دریافت نمایند. در واقع منظور از آموزش در هر مکان و در هر زمان هم این است که: هم مدرس و هم دانش پذیر در هر مکانی که باشند و در هر ساعتی از شبانه روز که امکان برگزاری کلاس باشد، می توانند با هم هماهنگ شوند و کلاس را برگزار نمایند.

دریافت آموزش بدون هزینه رفت و آمد

آموزش مجازی یا حضوری از لحاظ هزینه هم با تفاوت دارند. ابتدا که قصد برگزاری کلاس مجازی وجود دارد هزینه های مورد نیاز زیاد به نظر می رسد. اگر بخواهید هزینه های مربوط به آموزش سنتی مانند هزینه های رفت و آمد را با آموزش مجازی مقایسه کنید، متوجه می شوید که آموزش مجازی به صرفه تر است. از جمله مزایای اقتصادی روش مجازی این است که هزینه های مربوط به رفت و آمد را ندارد. البته هزینه های دیگر هم مانند هزینه چاپ مقالات، دستمزد معلم و اجاره مدرسه هم در این روش وجود ندارد. شما فقط موظف به پرداخت هزینه آموزش مجازی هستید و می توانید برای مدت طولانی هم از مزایای این روش بهره ببرید.

دسترسی آسان به منبع درسی

یکی از مزایای بسیار مفید این روش این است که دانش پذیر هر زمان که بخواهد می تواند از مطالب گفته شده استفاده کند. دو حالت برای روش مجازی وجود دارد. حالت اول به این صورت است که: مدرس و دانش پذیر در ساعت مشخصی از شبانه روز سر کلاس درس حاضر می شوند و مطالب آموزش داده می شود. در حالت دوم آموزش مجازی مطالب گفته شده قابلیت ثبت و نگهداری در سامانه را دارد. هر زمان که دانش پذیر بخواهد می تواند به سامانه مراجعه کند و مطالب مورد نیاز خود را دانلود و استفاده نماید. علاوه بر این مطالب درسی قابلیت شخصی سازی هم دارند. یعنی مدرس می تواند مطالب را متناسب با یک شخص و با توجه به شرایط وی طراحی کند. این ویژگی ها باعث می شود روش مجازی و محتوای آن جذاب تر از روش سنتی باشد.

سیستم آموزشی مناسب سازمان ها

آموزش مجازی یا حضوری فقط جهت یاد دادن مطالب به دانشجو و دانش آموز نیست. به دلیل پیشرفت های هر روزه ای که در زمینه های مختلف صورت می گیرد، سیستم های اداری هم هر روز دچار تغییر می شوند. گاهی برخی از سازمان ها به مقتضای نیاز شغلی خود مجبورند برخی از مطالب را به پرسنل خود آموزش دهند. گاهی هم ممکن است که سازمانی نیروی جدید جذب کرده باشد و نیاز به آموزش های اولیه جهت ورود به کار داشته باشد. در اینگونه مواقع ممکن است که امکان برگزاری کلاس حضوری وجود نداشته باشد. از طرفی کارمند نیازمند نگهداری مطالب برای همیشه باشد. در این صورت بهترین روش، آموزش مجازی می باشد.

سخن آخر

حتما تاکنون نام نرم افزارهای آموزشی را شنیده اید. یکی از بهترین نرم افزارهای آموزش آنلاین مودل می باشد. مودل یک سیستم نرم افزاری مفید با افزونه های مختلف جهت آموزش آنلاین می باشد. این سیستم مناسب دانشگاه، مدرسه و حتی سازمان های مختلف است. این سیستم از سوی شرکت ارائه دهنده به 120 زبان زنده دنیا ارائه گردیده است و هر روز در حال پیشرفت است. خبر خوب این است که این سیستم به زبان فارسی هم در دسترس است ، مدرسان زیادی در ایران خصوصا در دوران کرونا از آن استفاده کردند. این محصول توسط شرکت ثمین ارائه می گردد. تیم مهندسی ثمین با استفاده از نیروهای متخصص دست به پیشرفت این نرم افزار زده و افزونه های مختلفی را بدان اضافه کرده است. افزونه های مختلفی مانند افزونه گزارش گیری، انتخاب واحد و… از جمله  افزونه های جدید و مفیدی است که شرکت ثمین بر روی مودل اضافه کرده است.

آموزش مجازی یا حضوری
سیستم آموزشی مناسب سازمان ها
Rate this post
برچسب ها: بدون برچسب

افکارتان را باما در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد! تمامی موارد الزامی با * نشانه گزاری شده اند.