daa189-1700x956

راهکارهایی برای مدیریت کلاس آنلاین

چالش های مدیریت کلاس آنلاین در آموزش مجازی

بسیاری از چالش های مدیریت کلاس آنلاین به دلیل برگزار نشدن کلاس به صورت حضوری است. در زمان آموزش آنلاین فراگیران از حضور فیزیکی مدرس در کلاس، و همچنین نظارت وی بر یادگیری خود بهره مند نمی شوند. جدا از کنفرانس های ویدئویی و سایر ابزار های فناوری آموزشی که در برخی از کلاسهای آموزش آنلاین از آن ها استفاده می شود، بسیاری از فراگیران روند یادگیری خود را به طور مستقل دنبال می کنند. حفظ انگیزه برای فراگیران امری چالش برانگیز است و مسلماً برای یک مدرس ایجاد انگیزه از راه دور در مدیریت کلاس آنلاین امری دشوار به نظر می رسد.

مدیریت کلاس آنلاین
مدیریت کلاس آنلاین

علاوه بر این، استفاده از ابزار های فناوری آموزشی برای یادگیری می تواند چالش های مدیریت کلاس آنلاین را دو چندان کند. به عنوان مثال، فراگیران ممکن است در روند برگزاری در بخش زنده‌ی کلاس اختلال ایجاد کنند. تقلب و سرقت ادبی را هم باید به چالش های مدیریت کلاس آنلاین اضافه کرد. چه کلاس به صورت آنلاین باشد و یا چه به صورت حضوری، مدرسان هنوز برای مدیریت کلاس خود راه درازی را باید بپیمایند.

استراتژی هایی برای مدیریت کلاس آنلاین

کووید 19 مجبور شدند با این روش به کار خود ادامه دهند، شما برای هر کلاس و با هر سطح سنی و تحصیلی فراگیر باید یک استراتژی مدیریتی را تعریف کنید که بر پایه ی آن بتوانید مدیریت کلاس آنلاین و سیستم یادگیری را کاملا تحت کنترل خود در بیاورید.

از کلاس یک تجربه جذاب بسازید

هیچ‌گاه این نکته را فراموش نکنید که اشتیاق کم برای یادگیری دروازه‌ی ورود بسیاری از مشکلات و مسائل در یادگیری آنلاین است. این که در مدیریت کلاس آنلاین خود تجربه یادگیری را برای فراگیران جذاب کنید امری بسیار مهم است. وقت بگذارید و کشف کنید که فراگیران به چه چیزی علاقه دارند، نقاط قوت آنها چیست و با چه چالشهایی روبرو هستند. از این اطلاعات حیاتی برای ایجاد برنامه ی مدیریت کلاس آنلاین استفاده کنید. ین برنامه باید متناسب با سطح، سن و روحیه ی فراگیران حاضر در کلاس شما باشد و البته بتواند فرصت های متعددی را برای یادگیری تعاملی فراهم کند.

بین فراگیران و خودتان حس همدلی اجتماعی به وجود آورید

در مدیریت کلاس آنلاین ایجاد رابطه ی مثبت بین مدرس و فراگیر همان بخش پرورشی مقوله ی آموزش است. ایجاد حسی که انگار همه جزء یک گروه هستید به همان اندازه که در کلاس های سنتی وجود دارد، در آموزش آنلاین نیز وجود داشته و اهمیت دارد. برای فراگیر مهم است که در زمان یادگیری با جمع همکلاسی های آنلاین احساس راحتی داشته باشد. فرصتی برای فراگیران فراهم کنید تا بتوانند معاشرت کرده و با یکدیگر همکاری کنند.

روال روتین داشته باشید و آن را تکرار کنید

روال روتین داشتن در هر محیط یادگیری مهم است حالا اگر در حال مدیریت کلاس آنلاین هستید این مسئله مهمتر هم می شود. به ویژه هنگامی که نمی توانید به صورت فیزیکی در کنار فراگیران باشید باید بتوانید روال روتین را حفظ کنید. ساده سازی یکی از این روتین ها است. به عنوان مثال، ارسال تکالیف و دریافت بازخورد توسط دانشجویان باید در طول دوره به شکل روتین در آید. ساعاتی را در طول روز در برنامه ی خود تنظیم کنید تا دانشجویان بدانند می توانند در این ساعات با شما تماس بگیرند.

البته حتما قوانین و مقرراتی را تنظیم کنید که فراگیران به این روال پابند باشند. همچنین روال روتین داشتن برای سازگاری فراگیران با دیگر کارهایی که دارند نیز مهم است، یعنی این که برنامه روتین شما به فراگیران کمک کند تا برنامه های خود را بتوانند در خانه تنظیم کنند. و در نهایت بسیار مهم است که روال روتین و روزمره خود را تکرار کنید تا به امری پایدار و منظم در فرایند یادگیری فراگیران تبدیل شود.

مدیریت کلاس آنلاین
مدیریت کلاس آنلاین

به فراگیران در مورد پدیده ی سرقت ادبی هشدار دهید.

یادگیری آنلاین به افزایش سرقت ادبی منجر می شود. فراگیرانی که به اینترنت و ابزار های فناوری آموزشی دسترسی دارند البته خیلی راحت نیز به منابع بی پایان دسترسی دارند. کپی کردن راحت و بی دردسر اطلاعات می تواند برای فراگیران امری وسوسه برانگیز باشد. پیشنهاد این است که در بحث مدیریت کلاس آنلاین اولین چیزی که باید به فراگیر آموزش داده شود همین مساله ی سرقت ادبی است. قبل از هر کاری به فراگیران خود بگویید که سرقت ادبی چیست و مثال های مربوط به آن را ارائه دهید. البته عواقب سرقت ادبی را نیز بیان کنید.

سرقت ادبی
سرقت ادبی

هنجارهای ارتباطی ایجاد کنید

برقراری ارتباط در محیط آنلاین مهارتی منحصر به فرد است. سیستم مدیریت کلاس آنلاین در آینده بر پایه ی هنجارهای ارتباطی از این مساله بهره خواهد برد. تنظیم هنجارهای ارتباطی مدرس، مربی و معلم با فراگیران در مدیریت کلاس آنلاین امری بسیار حیاتی می باشد. به عنوان مثال هنگام کنفرانس ویدیویی، هنجارها و انتظاراتی را برای مواردی مهم مانند حذف سر و صدای فراگیران در پس زمینه، استفاده از دوربین و نه تنها میکروفون و مشارکت در بحث را پیش از شروع جلسه، مشخص و تعیین کنید.

این هنجارها برای ارتباط در انجمن های آنلاین نیز ضروری هستند. به یاد داشته باشید که دارید با فراگیرانی کار می کنید که فراتر از دیگران قوانین و مقررات ارتباط آنلاین را می فهمند. اگر با برخی افراد سر و کار دارید که آداب و رسوم ارتباطات آنلاین را نمی فهمند و یا تنها برای سوء استفاده یا دیگر موارد وارد فضای آنلاین آموزشی شده اند حتما کاری کنید که عواقب کار خود را درک کنند.

مدیریت کلاس آنلاین
مدیریت کلاس آنلاین

انتظارات خود را تعیین کنید و ثابت قدم باشید

هنگامی که هنجارها و روال های روتین را تعیین می کنید، مهم این است که انتظار داشته باشید فراگیران از آنها پیروی کنند و در صورت عدم رعایت این موارد به شما پاسخگو بوده و عواقب سرپیچی از انتظارات شما را نیز بپذیرند. به فراگیران در مورد عواقب و مجازات های پیش رو اطلاع دهید تا به شما و دستورات‌تان پایبند بمانند.

البته در این روند شما با فراگیرانی مواجه می شوید که انتظارات تان را برآورده نمی کنند، همانطور که در کلاس های سنتی این مساله اتفاق می افتد. اگر چنین چیزی اتفاق افتاد حتما برنامه ای را در نظر داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که فراگیران و والدین آنها از این طرح و برنامهی شما اطلاع دارند.

Rate this post
برچسب ها: بدون برچسب

افکارتان را باما در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد! تمامی موارد الزامی با * نشانه گزاری شده اند.