نحوه برگزاری وبینار، موضوعی است که امروزه افراد بسیار زیادی در رابطه با آن به دنبال اطلاعات جامع و کاملی هستند. اما آیا میدانید دلیل تمایل افراد به برگزاری وبینارها چیست؟
وبینار بهعنوان یکی از روشهای آموزشی جدید به حساب میآید و امروزه در بسیاری از حوزهها، افراد وبینارهایی را بهعنوان کلاسها و جلسات آموزشی برگزار میکنند. وبینار در مکان خاصی برگزار نمیشود و از این جهت از سراسر یک کشور یا شهر، هر فردی میتواند در این کلاسها و جلسات آموزشی شرکت کند. به بیان دیگر در برگزاری وبینارها، هیچ محدودیتی برای شرکت در آن وجود ندارد.
فردی که برگزاری وبینار را بر عهده دارد، میتواند همانند یک معلم یا سخنران برای افراد اسلایدها یا فیلمهای آموزشی پخش کند و در نهایت نیز امکان ذخیره وبینار و مشاهده آن در زمانی دیگر نیز وجود دارد. اما میدانید نحوه برگزاری وبینار به چه شکل است؟ آیا میدانید از این راه، چگونه میتوانید با مخاطبین خود ارتباط داشته باشید؟
ما در این مقاله هر آن چه که باید در رابطه با نحوه برگزاری این جلسات یا کلاسها بدانید را خدمت شما عزیزان توضیح خواهیم داد.
Table of Contents
قسمت اول از آموزش نحوه برگزاری وبینار
اگر میخواهید بدانید که چگونه باید وبینار را اصولی برگزار کنید، لازم است با مراحل برگزاری بهطور کامل آشنا باشید. لازم است مراحل مهمی را بشناسید که پیش از برگزاری و در طول برگزاری انجام آنها ضرورت دارد و درصورتیکه تمامی کارها دقیق و با جزئیات انجام شود، در نهایت میتوانید وبینار موفقی داشته باشید.
و اما در این بخش از مقاله، مراحلی را نام میبریم که لازم است پیش از شروع وبینار به آنها توجه داشته باشید. این مراحل عبارتاند از:
- انتخاب پلتفرمی مناسب
- تشکیل تیمی با دانش و مهارتهای بالا
- انتخاب موضوع وبینار پس از تحلیل و بررسیهای لازم
- نوشتن اسکریپت یا چک لیست شرح موضوعات
- تبلیغ کردن وبینار
- آمادهسازی امکانات و ابزارهای لازم جهت برگزاری جلسات یا کلاسهای آموزشی موردنظر
در بخشهای بعدی هرکدام از موارد بالا را بهطور مختصر خدمت شما عزیزان شرح میدهیم.
0 تا 100 وبینار بستگی به داشتن پلتفرمی مناسب دارد
پیش از انجام هر کار دیگری، باید بدانید که میخواهید 0 تا 100 وبینار به چه شکل برگزار شود. دقت داشته باشید که این موضوع تا حد بسیار زیادی بستگی به نوع وبینار موردنظرتان دارد. برای آنکه این کار به نحو احسن انجام شود، میتوانید با تیم خود جلسهای تشکیل دهید. در این جلسه اهداف نهایی خود را بررسی کنید. آیا قصد آموزش به مشتریان خود را دارید یا میخواهید برنامهای داشته باشید که در نهایت منجر به فروش بیشتر محصولات یا خدمات شما شود؟ همچنین ممکن است بخواهید برای اولین بار، خدمات یا محصول خود را به افراد معرفی کنید یا بسیاری اهداف دیگر که بیان تمامی آنها در این بخش نمیگنجد.

تیمی با دانش و مهارتهای لازم را تشکیل دهید
برای آنکه بتوانید در نهایت اجرای موفقی داشته باشید، لازم است بسته به موضوع وبیناری که در نظر دارید، از افراد متخصص و با دانش کافی استفاده کنید. تیمی از این افراد تشکیل دهید و کارها را بین تیم تقسیمبندی کنید. بهعنوان مثال شما نیاز به یک سخنران دارید تا بتواند بهخوبی وبینار را برگزار کند. همچنین نحوه برگزاری وبینار تا حد زیادی بستگی به میزبانان شما دارد. اگر میخواهید وبیناری داشته باشید که در آن جوی صمیمی وجود داشته باشد و در نهایت مخاطبین به موضوع جلسه علاقهمند شوند، لازم است از میزبانان متخصص و کاربلد بخواهید در وبینار شما حضور پیدا کنند.
پس از تحلیل و بررسیهای لازم، موضوع وبینار خود را انتخاب کنید
باید بدانید که نحوه برگزاری وبینار، کاملاً بستگی به موضوع انتخابی شما دارد. برای آنکه بتوانید موضوع مناسبی انتخاب کنید، لازم است در ابتدا تحقیقات جامع و کاملی داشته باشید. بهعنوان مثال میتوانید در صورت داشتن سایت، به محتواهای آن نگاه کنید و پس از بررسیهای لازم، موضوع وبینار خود را انتخاب نمایید. البته نهتنها در سایت، بلکه در شبکههای اجتماعی نیز میتوانید به دنبال موضوع باشید. دقت کنید که افراد به کدام یک از محتواها توجه بیشتری دارند. مشارکت افراد و بازخورد آنها را در هر موضوع بررسی کنید. در نهایت میتوانید موضوعات پرطرفدار را گلچین کنید و برای انتخاب موضوع وبینار خود، از موضوعات موجود، الهام بگیرید.
نحوه برگزاری وبینار بستگی به چک لیست موضوعات دارد
در این مرحله، تیم خود را تشکیل دادهاید و موضوع و عنوان مناسبی را انتخاب کردهاید. اکنون لازم است برای وبینارتان، محتوا تهیه کنید. اگر با دقت خاصی این کار را انجام دهید، در نهایت میتوانید ساختار محتوای وبینار خود را به شرکتکنندگان ارائه دهید و انجام این کار میتواند بسیار کمککننده و تأثیرگذار باشد.
در مورد محتواهایی که قرار است میزبانان ارائه دهند، بهخوبی مشورت کنید و در نهایت هر آنچه نیاز دارید را در لیست خود اضافه کنید شما میتوانید از فیلمهای آموزشی، اسلایدها و … نیز استفاده نمایید. بهطور کلی زمانی که چک لیست خود را تهیه میکنید، به چالشی بودن و جذاب بودن محتوا توجه کنید. بهعنوان مثال محتواهایی که در قالب یک تجربه یا داستان بیان میشوند، بر روی مخاطب تأثیرگذارتر هستند.
در این مرحله لازم است وبینار خود را تبلیغ نمایید
در این مرحله از آموزش نحوه برگزاری وبینار، به بررسی راههای تبلیغاتی میپردازیم. برای آنکه بتوانید تعداد افراد بیشتری را جذب وبینار خود کنید، میتوانید در شبکههای اجتماعی، وبینار خود را تبلیغ کنید. ارسال فرم مشاوره و برنامهریزیها جهت ارسال ایمیل هم میتواند تعداد شرکتکنندگان را افزایش دهد. دقت داشته باشید که هر تلاشی تاکنون انجام دادهاید، بدون حضور افراد هیچ تأثیری نخواهد داشت. بنابراین باید از راهکارهایی استفاده کنید که بتواند مخاطبین را جذب کند در وبینار شما شرکت کنند.
هر آنچه برای برگزاری جلسه یا کلاس آموزشی خود نیاز دارید، تهیه کنید
باید بدانید 0 تا 100 وبینار شما همچنین بستگی به سختافزارهایی دارد که استفاده میکنید. اکنون که برنامهریزیهای قبل از شروع وبینار را انجام دادهاید، لازم است برای تهیه دوربین فیلمبرداری، میکروفون و … اقدام کنید و دقت داشته باشید که هر چه حرفهایتر باشند، کیفیت وبینار شما بالاتر میرود. دقت داشته باشید سیستم سختافزاری مشکلی نداشته باشد و حواستان باشد تمامی این بررسیها را پیش از شروع وبینار انجام دهید.

بهعنوان مثال باید از سالم بودن و باکیفیت بودن میکروفون مطمئن شوید و بهتر است در محیطی از میکروفون استفاده کنید که سروصدایی وجود نداشته باشد. تنظیمات ضبط را بهخوبی کنترل کنید و سعی کنید برای گرفتن از عکس، از لامپهایی استفاده کنید که نور مناسبی داشته باشند. بهطور کلی لازم است پیش از شروع وبینار تمامی سیستمها را بررسی کنید و از عملکرد درست آنها، مطمئن شوید.
قسمت دوم از آموزش نحوه برگزاری وبینار
در بخشهای قبلی در رابطه با مراحلی صحبت کردیم که پیش از شروع وبینار باید انجام شوند. در این بخش از مقاله مراحلی را نام میبریم که لازم است در طول مقاله به آنها توجه کنید. این مراحل عبارتاند از:
سعی کنید در طول برگزاری وبینار، آرامش داشته باشید.
دقت داشته باشید که حفظ آرامش شما در طول برگزاری جلسه، تا حد بسیار زیادی بستگی به اقداماتی دارد که پیش از برگزاری انجام دادهاید. اگر تمامی کارها را با دقت و اصولی پیش برده باشید، هیچ نگرانی در نحوه برگزاری وبینار نخواهید داشت. ممکن است صدها نفر در ویبنار شما حضور داشته باشند، در ین جا باید سعی کنید کاملاً طبیعی رفتار کنید. آرامش شما در این مرحله بستگی دارد تا چه حد به موضوع و محتواهای آماده شده تسلط دارید.
زمانبندی مناسبی داشته باشید.
زمانبندی مناسب در کنار محتواهای جذاب، میتواند بهخوبی مخاطبان شما را درگیر کند. بر اساس تجربههای افراد موفق در برگزاری وبینارها، پیشنهاد میشود زمان وبینار از یک ساعت بیشتر نشود. برای آنکه بتوانید زمان وبینار را مدیریت کنید، لازم است تنها با بیان یک مقدمه کوتاه، با روشی مناسب اهداف خود را برای مخاطبان توضیح دهید. همچنین بهتر است مقدمهچینی نکنید و سریعاً به سراغ موضوع اصلی وبینار بروید. مورد بعدی در رابطه با زمان پایانی وبینار است، برای آنکه مخاطبان خود را از دست ندهید، میتوانید در زمانهای پایانی، پرسش و پاسخ داشته باشید.
با مخاطبان خود در طول وبینار تعامل داشته باشید.
تعامل داشتن با مخاطبان در طول وبینار، موضوع مهمی است که باید به آن توجه ویژهای داشته باشید. اگر 0 تا 100 وبینار را جذاب و چالشی کنید، در نهایت مخاطبین بیشتری به سمت شما جذب میشوند. بهعنوان مثال میتوانید از سؤالات چالشی در حین برگزاری وبینار استفاده کنید.
سخن پایانی
در این مقاله در رابطه با نحوه برگزاری وبینار صحبت کردیم. در ابتدا مراحلی را بیان کردیم که پیش از شروع وبینار باید آنها را طی کنید و اگر با دقت و اصولی تمامی مراحل را اجرا کنید، در طول وبینار با هیچ مشکلی مواجه نمیشوید. اگر بتوانید تمامی نکات گفته شده در رابطه با پیش از شروع وبینار و در طول برگزاری وبینار را بهخوبی رعایت کنید، بهاحتمالزیاد در نهایت وبینار شما بهعنوان یکی از موفقترین وبینارها شناخته خواهد شد.
افکارتان را باما در میان بگذارید