524

ماژول کارنامه توصیفی

ماژول کارنامه مودل چه ویژگی دارد؟

ارزشیابی دانشجویان و دانش‌آموزان در کلاس‌های آنلاین، توسط ماژول کارنامه مودل انجام خواهد شد!

کلاس‌های آنلاین و آموزش از راه دور، به دلیل مزایای زیادی که دارند، بسیار مورد استقبال دانشجویان و فراگیران قرار گرفته‌اند. بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان برای شرکت در کلاس‌های حضوری با محدودیت‌هایی روبرو می‌شدند. اما با برگزاری کلاس‌های مجازی، بسیاری از محدودیت‌ها به ویژه محدودیت‌های جغرافیایی و زمانی حذف شدند.

ضمن آنکه با وجود نرم افزارهای کاربردی مانند نرم افزار مودل (Moodle) و نرم افزار (LMS)، امکان مدیریت سیستم آموزش و یادگیری در کلاس‌های الکترونیکی، بسیار آسان شده است. با وجود چنین نرم افزارهایی، کلاس‌های آنلاین همراه با مجهزترین امکانات در اختیار اساتید و دانشجویان قرار خواهند گرفت.

کارنامه
ماژول کارنامه مودل

برای حفظ یکپارچگی کلاس‌های آموزش از راه دور، بهتر است از ماژول‌های تکمیلی که توسط گروه مهندسی ثمین طراحی شده‌اند، استفاده کنید. یکی از جمله ماژول‌های کاربردی که توسط آن کارنامه توصیفی برای فراگیران ایجاد می‌شود، ماژول کارنامه مودل می‌باشد.

دانشجویان و اساتید با توجه به کارنامه‌های توصیفی  به تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارزشیابی تحصیلی می‌پردازند و بدین شکل مشکلات یادگیری دانش‌آموزان را رفع می‌کنند. کارنامه توصیفی علاوه بر عملکرد درسی و تحصیلی دانش‌آموزان، به تحلیل عملکرد اجتماعی و عاطفی دانشجویان و دانش‌آموزان نیز توجه می‌کند.

در قسمت بعد این نوشتار به مراحل تنظیم و تهیه کارنامه توصیفی در ماژول کارنامه مودل خواهیم پرداخت.

مراحل تنظیم و تهیۀ ماژول کارنامه مودل

این ماژول به تفکیک هر دانش‌آموز در هر درس کارنامه توصیفی برای او ایجاد می‌کند و قابلیت کم یا اضافه کردن ستون‌های دلخواه به کارنامه با توصیفات متغیر را نیز دارد.

قابلیت‌های کاربردی و مهم ماژول کارنامه مودل شامل:

  • قابلیت‌های مدیر: امکان گزارش‌گیری به صورت تک فایل اکسل برای هر دانش‌آموز
  • قابلیت‌های اساتید: ارزشیابی دانشجویان و دانش‌آموزان و همچنین گزارش‌گیری از دروس تدریس شده.
  • قابلیت‌های دانش‌آموزان: گزارش کارنامه از تک درس و گزارش کارنامه از تمام دروس.
مراحل تنظیم و تهیۀ ماژول کارنامه مودل

مراحل و راهنمای استفاده از ماژول کارنامه مودل

  • گام اول:

جهت تنظیم ستون‌های دلخواه کارنامه توصیفی، ابتدا در منوی مدیریت سایت وارد قسمت پلاگین شوید و سپس کارنامه توصیفی را انتخاب کنید. دو قسمت موجود در این قسمت را برای ایجاد کارنامه توصیفی کامل کنید.

  • گام دوم:

فیلدهای مورد ارزیابی: در این قسمت، معیارهایی که می‌خواهیم بر اساس آن یک دانش‌آموز ارزیابی شود را وارد می‌کنیم. مثلاً پیشرفت درسی، انجام تکالیف، انگیزه و علاقه ( برای جداسازی هر مورد باید از ویرگول استفاده کنید.)

سنجش توصیفی: وزن و معیاری است که برای هر یک از موارد بالا در نظر می‌گیریم،بهتر است به ترتیب از کمترین یا ضعیف‌ترین معیار به سمت عالی‌ترین و بهترین معیار نوشته شود. ( با یک ویرگول از هم جدا می‌کنیم.) برای مثال: نزدیک به حد انتظار، در حد انتظار، احتیاج به تلاش بیشتر و سپس بر روی گزینۀ ذخیره تغییرات کلیک می‌کنید.

سپس وارد درس مورد نظر می‌شوید و از طریق اضافه کردن، گزینه اضافه کردن یک فعالیت، کارنامه توصیفی را اضافه می‌کنیم.

در صفحۀ بعد یک نام دلخواه برای آن ثبت می‌کنیم و تغییرات را نیز ذخیره می‌نماییم. برای وارد کردن اطلاعات کارنامه، با توجه به درس مورد نظر، وارد کارنامه شده تا صفحۀ زیر نمایش داده شود.

  • گام سوم:

ارزشیابی دانش‌آموزان این درس: در این قسمت به ازای هر دانش‌آموز، یک لیست باز شونده ایجاد می‌شود که در آن می‌توانید برای تمام فیلدهایی که تعریف کردیم مقدار سنجش توصیفی هر کدام را مشخص کنیم.

و در پایان ارزش‌گذاری، بر روی ذخیره تغییرات کلیک می‌کنیم. حال در صفحه نخستین کارنامه می‌توانید کارنامه توصیفی را مشاهده کنید.

  • گام چهارم:

دریافت گزارش ارزشیابی تمام دانش‌آموزان این درس: با کلیک بر روی گزینه لیست تمام دانش‌آموزان این درس به همراه کارنامه توصیفی به تفکیک هر دانش‌آموز قابل مشاهده است.چ

  • گام پنجم:

دریافت گزارش ارزشیابی تمام دروس: با کلیک بر روی گزینه، اکسل کلی کارنامه توصیفی برای همه دروس یک کاربر به صورت تفکیکی ایجاد می‌کند که قابل دانلود است.

کارنامه توصیفی از دید دانش‌آموز: دانش‌آموز نیز هر درس می‌تواند کارنامه توصیفی همان درس را مشاهده و برای دیدن کارنامه توصیفی خود در همه دروس نیز می‌تواند بر روی دکمه “نمایش ارزشیابی تمام دروس من” کلیک کنید و کارنامه توصیفی همه درس‌های خود را یک جا مشاهده کنید.

افکارتان را باما در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد! تمامی موارد الزامی با * نشانه گزاری شده اند.